Vinnare

Grön våg vinnare i Resenärskampen

Nu är vinnarna i andra upplagan av Resenärskampen korade vid en prisceremoni på Brewhouse i Göteborg. Tävlingen riktar sig till idéer som utvecklar kollektivtrafiken och vinster delas ut i kategorierna Bästa affärsidé, Snilleblixten och Årets gröna business.

 

Bästa affärsidé förstapris

”Prioritet aldrig (för)sent”

Idégivare: Mikael van den Hoogen från Göteborg.

Går till en revolutionerande idé med en genomtänkt helhet, stark affärspotential – redo att förverkligas. Ett nytt system som ska ge bussar och spårvagnar ”grön våg” i trafiken.
– Det känns kul att juryn trodde på min idé och nu ska det bli spännande att arbeta vidare med den, säger Mikael van den Hoogen.

”Det är inte för sent för en grön våg i trafiken. Detta system med GPS-positionering effektiviserar och prioriterar kollektivtrafiken. Befintlig infrastruktur ger grön våg åt såväl bussar som spårvagnar till en låg kostnad.”

Juryns motivering: Enkel lösning som kan få stor effekt för både resenärer och miljön. Bygger vidare existerande teknik och kräver blygsamma investeringar i förhållande till nyttan. Det är aldrig försent att komma först!

Bästa affärsidé andrapris

Grönt kort bäst!

Idégivare: Magnus Lindén från Malmö.

”Jag vill belönas för att jag åker kollektivt! Med andra ord vill jag se att mitt färdkort har nivåer att uppnå som ger mig fördelar och erbjudanden, framförallt kopplade till butiker i närheten av hållplatser.”

Juryns motivering: Hållbar affärsmodell som sätter resenären i centrum. Förstärker bilden av kollektivtrafiken som ett långsiktigt val dit samarbetspartners också kan leverera värde. Idén tar guld(gröna)kortet till en ny nivå!

Bästa affärsidé tredjepris

Spelresan

Idégivare: Andreas Rehnberg från Trollhättan

”Spelresan gör din resa till en spelupplevelse! Appen känner med hjälp av GPS var du befinner dig och du kan lätt utmana dina medresenärer i olika spel och se topplistor och rankning. Hur ligger du till på nästa (spel)resa?”

Juryns motivering: Positiv, enkel och genomförbar idé som med hjälp av ”gamification” förstärker reseupplevelsen och ger resenärer en känsla av tillhörighet på resan.

Snilleblixten

Smartaste bussen

Idégivare: Sus Lundgren, Olof Torgersson, Siw Eriksson, Lars-Ola Bligård, Oscar Rexfelt, Helena Strömberg från Göteborg.

En smart idé som utmanar nutiden – ”varför har ingen gjort detta tidigare?” Konstnärligt, lustfyllt eller helt enkelt en innovativ twist på redan befintlig lösning.

”Visst kan bussresan vara en utmaning ibland, men nu kan man utmana andra bussar i frågesport istället. Passagerare tävlar mot varandra via en app och resultaten visas på skärmar i bussen. Så, vilken är regionens smartaste buss?”

Juryns motivering: En idé som väcker vår tävlingsinstinkt och bjuder in till interaktion både med medpassagerare och med andra bussar. En enkel och genomförbar idé som uppmuntrar oss att lyfta blicken och som även kan vara en källa till kunskap.

 

Årets gröna business

Västlandet

Idégivare: Niklas Lundberg, Kalle Dahlin, Erik Ambring, Fredrik Andréasson, Simone Martini, Katarina Cordes, Jenny Karlsson, Christoffer Nylén från Skövde.

Delas ut till en entreprenör i eget bolag eller personal på ett existerande företag. Idén kan vara en produktutveckling, avknoppning eller något helt nytt.

”Bygg ditt eget kungadöme! Det virtuella riket Västlandet breder ut sig och stationerna har inspirerats av regionens faktiska platser. Uppgiften är att lösa spelutmaningar för att rädda stationer du passerar”.

Juryns motivering: En utmanande idé med potential till tydlig varumärkeseffekt som kopplar an till regionens vision om en smartare livsstil. Ny möjlighet till interaktion mellan resenärer och beslutsfattare som kan bli en snackis och plattform för ökat kollektivtrafikresande.